3. lukemisto ja Aleksis Kiven päivä 10.10.2006

Aleksis Kiven päivän iltana kokoontui yli viisikymmentä kulttuurin ystävää Perholinnaan, Perhon kirjastoon. Sinisiivessä oli nähtävänä Aleksis Kiven tuotantoa ja kauppaperinteestä kertovaa kirjallisuutta; siellä maistui myös kahvitarjoilu. Amiraalisalin puolella oli myynnissä viime kesän tervaa ja tervahaudan hiiliä ja uusin perholainen kotiseutulukemisto. Illan olivat järjestäneet Perhon kirjasto ja kotiseutuyhdistys.

Ohjelman aloittivat Perhon eläkeläiset esittämällä kaupankäyntiä Oksakosken tienhaaran myymälässä 1900-luvun alkupuolelta. Päiviö Koskela mallasi kauppias Juho Harsusta ja Eira Riihimäki vaimoansa Emmaa - ja kaupanteko kannatti! Tämän jälkeen kuultiin Martta Vikmanin ja Marja-Liisa Patovistin runonlausuntaa. Team Lukio hauskuutti yleisöä sketsimäisellä pienoisnäytelmällään "Elinan surma". Tunnelmallista musiikkia esitti viulullaan Eetu Erkkilä, jota säesti Minna Erkkilä.

Kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Mirja Siironen julkisti yhdistyksen toimittaman kolmannen kotiseutulukemiston "Kyläkauppojen kulumilta – Kauppako se on joka kannattaa?". Lukemisto sisältää tietoa perholaisista kaupoista ja kauppiaista 1800-luvun lopusta nykypäiviin. Monet kaupat ovat hävinneet, ja kukapa uskoisi, että Perhossa on ollut tuona aikana liki 120 kauppiasta. Yhteisöpedagogi Sari Tuominiemi kokosi kauppaperinnettä Pirityisten tuella kesällä 2004 ja käytti nyt muistelupuheenvuoron keruutyöstään. Toinen osa lukemistosta koostuu kirjoituskilpailusadosta vuodelta 2004; mukana on runoa ja proosaa yli kymmeneltä kynäilijältä.

Lukemiston kokoamiseen on saatu avustusta Perhon vapaa-aikalautakunnalta ja Keski-Pohjanmaan kulttuurirahastolta. Kuvitus on koottu lähinnä yksityisiltä. Painotyön on tehnyt kaustislainen EKE-tuote. Lukemistoa on ostettavissa Tarja Pohjosen kukkakaupasta, Mirja Siiroselta (pj.), Outi Leväniemeltä (varapj.) ja Helena Poraselta (siht.).

Huomionosoituksin muistettiin pitkänlinjan kotiseutulaista Outi Leväniemeä, jolle myönnettiin kotiseututyön ansiomerkki, sekä Mailis Kantasta ja Oskari Svartia kunniakirjoin huomattavista museolahjoituksista kesällä 2006. Kunniajäsenellä Aarne J. Poikolalla oli ollut merkkipäivä ja hän luki tarinan omakustannekirjastaan "Kivenkoputtelijan kynästä".

Kirjastonväki Päivi Peltoniemi ja Lahja Varila arpoivat kolme kirjapalkintoa. Arpaonnea oli Ilmi Pääkkösellä, Anna Göösillä ja Laine Koivukoskella. Tilaisuus päättyi yhteisesti laulettuun Aleksis Kiven Metsämiehen lauluun.

Katso kuvia kuvagalleriassa!