Aleksis Kiven päivä 10.10.2007

"Lehti puusta variseepi, päivä yötä pakenee - -"
Yhteislaulutilaisuus Perhon kirjastossa 10.10.

Kahdeksisenkymmentä laulamisen ystävää kokoontui Perhon kirjastoon Aleksis Kiven päivän iltana laulamaan yhdessä entisajan koululauluja ja kuuntelemaan yksilöesityksiä. Vihkoseksi koottujen reippaitten ja joskus surumielistenkin yhteislaulujen säestyksestä vastasivat opettajat Katja Louhula ja Kylli Haapasalo. Illan kuluessa Anni Erkkilä soitti pianolla ja Sinisiivet-lapsilauluryhmä veti yleisönkin mukaan Ystäväni, tuttavani -leikkiin. Papillon-kuoro esitti Kaisa Koskelan johtamana Martta Vikmanin sanoittamat laulut Perhonjoki ja Lapsuusmaisemissa; Martta Vikman myös lausui runoja.

Perhon musiikinystävät ry julisti tilaisuudessa perholaisen musiikkiperinteen keruun alkaneeksi. Tarkoitus on koota kirjaseksi asti tietoja perholaisista laulajista, soittajista, säveltäjistä, sanoituksista ja sävellyksistä – myös musiikintekijöihin liittyvät jutut, tarinat ja elämäkerrat ovat haluttua aineistoa. Materiaalia ottavat vastaan Katja Louhula ja musiikinystävien puheenjohtaja Jürgen Lapp.

Perhon kotiseutuyhdistyksen kouluperinteen keruu jatkuu myös. Mielenkiintoisia kirjoitelmia koulumuistoista on kertynyt jo kymmenkunta, mutta lisää odotellaan. Kotiseutuyhdistys on toimittanut kirjastoon kuntalaisten lainattavaksi kaksi kappaletta CD-tallennetta salamajärvisen Antti Hautalan (s. 1872) kertomista entisajan karhunmetsästyskertomuksista ja kummitusjutuista – puolitoista tuntia tarinaniskentää. Alkuperäinen tallenne on tehty Kokkolassa v.1954, jolloin Antti Hautala oli maakuntaliiton toiminnanjohtaja Iso-Hannin haastateltavana.

Kirjaston Perho-osastoon on koottu pienimuotoinen näyttely tuotteliaan kotiseutuharrastajan Eino V. Riutan (s. 1914) kokoamasta materiaalista. Eino Riutta keräsi runsaasti tietoutta perholaisista taloista asukkaineen, joista hän on tallentanut valokuvia ja tekstejä. Riutta oli ahkerasti mukana kunnallispolitiikassa, vieraili Helsingissä asiantuntijoiden puheilla ja seurasi maailmanmenoa laajemminkin; tästä kaikesta on kotiseutuarkistoon koottuna mittavat leikekokoelmat, joita kotiseutuyhdistys pyrkii tuomaan esiin tilaisuuden tullen. Näyttely on esillä lokakuun loppuun.

Tilaisuuden järjestäjät, Musiikinystävät ry, Perhon kirjasto, Perhon kunnan vapaa-aikatoimi ja kotiseutuyhdistys, kiittävät kaikkia mukana olleita. "Puhui metsät puhtahiksi, jäät ja järvet kantaviksi - -"

Katso kuvia kuvagalleriassa!