Kevätkokous Kivikankaalla 6.3.2012

Perhon kotiseutuyhdistyksen kevätkokous pidettiin ti 6.3.2012 klo 18 alkaen Kivikankaan kylätalolla. Yhdistyksellä on ollut viime vuosina tapana järjestää kevät- ja syyskokouksiaan eri kylillä - näin on mahdollisuus päästä tutustumaan kunnan muidenkin kylien entiseen ja nykyiseen elämänmenoon.

Kivikankaan kylätalon valtatie 13:n varressa on rakentanut Perhon alapään pienviljelijäyhdistys talkoovoimin vuonna 1987. Kivikankaan koulun toiminta päättyi vuonna 1967, ja koulu siirtyi sittemmin yksityiskäyttöön; kyläläiset tarvitsivat siis kokoontumispaikan. Kylätalo on kyläläisten ja mm. kansalaisopiston ahkerassa käytössä. Lämmin tupa takkoineen toivottikin vieraat tervetulleiksi.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset kevätkokousasiat. Puheenjohtaja esitteli kauan kadoksissa olleita, mutta yllättäen kotiseutuarkistosta löytyneitä Perhon kotiseutuyhdistyksen pöytäkirjoja perustamisvuodesta 1950 vuoteen 1978. Kauppias Onni Peritalo puheenjohtajana ja kunnansihteeri Tauno Linna sihteerinä luotsasivat tuolloin yhdistystä.

Kokoukseen osallistuneet paikalliset asukkaat Onerva ja Voitto Harju sekä Pentti Koski kertoilivat kylän historiasta, tapahtumista ja nykyisyydestä. Laajahkon kyläalueen Vetelin kunnan rajalla muodostavat Kivikangas, Haukan kylä, Yrttikoski ja Kukkopuro. Alueella on ollut parhaimmillaan puolisentoista sataa asukasta, koulu, kauppoja, maataloutta ja muuta elinkeinotoimintaa. Nyt kylällä asustelee kolmisenkymmentä aikuista, lapsia ei montakaan. Pentti Koski, entinen linja-autonkuljettaja, kertoi 1960-1970-luvun hyvinkin vilkkaasta koululaisliikenteestä Vetelin ja Perhon suuntaan.

Puheeksi tulivat Voitto Harjun muistelemina mm. Haukan kylän tiet ja kulkupelit, sähkön tulo kylälle, maatalousasiat ja koulunkäynti. Haukan kylällä on säilyneenä paljon vanhaa rakennuskantaa ja entisajan talonpoikaisesineistöä. Voitto Harju kertoi, että Haukan/Harjun suvussa eletään yhdeksättä sukupolvea. Harju on ollut myös ahkera sukunsa valokuvaaja.

Yleisökysymyksiä tuli myös Haukan kylän omasta pojasta, kuulantyönnön olympiamitalisti Arsi Harjusta, jonka kuva komeilee kylätalon seinällä – miten ne toimittajat oikein osattiinkaan neuvoa kuulamörssärin kotikonnuille?