Syyskokous Peltokankaalla 1.11.2011

Kotiseutuyhdistyksen syyskokous keräsi parikymmentä osanottajaa Peltokankaan työväentalolle tiistai-iltana 1.11.2011. Syyspimeässä valaistu perinteikäs kokoontumispaikka otti yleisön vieraanvaraisesti vastaan. Vuonna 1948 käyttöön vihitty hirsipintainen työväentalo on säilynyt hyvin kyläläisten vaalimana. Monet muistavat talon erityisesti tansseistaan, mutta tilat ovat toimineet myös seurojen, näytelmien, muiden harrastusten, perhejuhlien ja kyläläisten tupailtojen kokoontumispaikkana, kertoi eläkeläiskyläläinen Mirja Elgland. Niina Peltokankaan ja Anne Hautakosken tarjoilemina saimme nauttia makoisat iltakahvit.

Kahvien ohessa oli tilaisuus kuulla ja katsella mielenkiintoista sukuselvitystä peltokankaisten esi-isästä Anders Töörnistä = Törnqvist (1774-1856) ja hänen jälkeläisistään. Peltokankaan sukuhaaroja näyttäisi ulottuvan miltei jokaiselle perholaiskylälle - ja aina "Ameriikoita" myöten. Tätä kokoamaansa sukuselvitystä esitteli erityisluokanopettaja Jarno Elgland, joka itse on kantakyläläisiä, muistaa monet lapsuutensa aikaiset asukkaat ja tarinat ja tuntee tietysti myös kaikki nykyiset, vajaat kaksisataa kylän asukasta. Toivottavasti mielenkiintoinen sukututkimus jatkuu.

Kotiseutuyhdistyksen sääntömääräisinä syyskokousasioina hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2012. Kannatusjäsenmaksu viisi euroa päätettiin pitää ennallaan. Kotiseutuarkisto kirjaston alakerrassa on edelleen avoin yhdistysten ja yksityisten arkistomateriaalin säilyttämistä varten; arkistosta vastaa Niina Honkalehto. Kotiseutulukemistoja on myynnissä - pian taas vaikkapa joululahjaksi. Maa- ja metsätalousaiheinen kirjoituskilpailu seuraavaa lukemistoa varten jatkuu ensi vuoden puolelle. Odotamme runsaasti kirjoituksia!

Johtokunnan puheenjohtajana jatkaa Mirja Siironen, uusina jäseninä johtokunnassa aloittavat Irene Poranen ja Pekka Riihimäki. Muut johtokunnan jäsenet ovat Jorma Laajala, Outi Leväniemi, Tarja Pohjonen, Olavi Poikola, Leena Poranen ja Erkki Takanen. Kunniajäsenet ovat Aarne J. Poikola, Hellin Hietala ja Tauno Taivassalo. Yhdistyksen toiminnantarkastajaksi valittiin Jorma Koivuniemi, varalle Olavi Flink.