Syyskokous Möttösen Jetta-Talolla 2012

Perhon kotiseutuyhdistyksen syyskokoukseen Möttösen Jetta-Talolle kokoontui tiistai-iltana 20.11.2012 pimeyttä pakoon parisenkymmentä kotiseutuaktiivia. Sääntömääräisistä syyskokousasioista mainittakoon seuraavat päätökset: hyväksyttiin yhdistyksen toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2013; jäsenhankintaa (v. 2012 jäseniä 60) tullaan tehostamaan (jäsenmaksuksi päätettiin 8 € henkilöltä, yritykset ja yhteisöt 30/50 €); puheenjohtajana v. 2013 jatkaa Mirja Siironen; kahdeksanjäsenisen johtokunnan erovuoroiset Jorma Laajala ja Olavi Poikola valittiin uudelleen; uudeksi jäseneksi johtokuntaan valittiin Pekka Flink; toiminnantarkastajana jatkaa Jorma Koivuniemi, varalla Olavi Flink.

Perhon kotiseutuyhdistyksen maa- ja metsätalousaiheinen kirjoituskilpailu päättyi tänä vuonna, tekstimateriaalia kertyi kahdeksaltatoista kirjoittajalta – monelta useampikin kirjoitus. Tässä vaiheessa lämmin kiitos kaikille kirjoitustapahtumaan osallistuneille. Kertyneistä kilpailuteksteistä ja muusta materiaalista on tavoitteena valmistaa viides kotiseutulukemistomme kesän kynnykselle 2013.

Yhdistyksen johtokunta toimi kilpailun raatina ja halusi palkita seuraavat ansioituneet kirjoittajat: Kerttu Sivula (Muisteluksia meijeriltä 1960-1991, Kontusen kämpän jääkaappi, Karjapoluilta), Martti Mikkola (Kesärenkinä), Olavi Flink (Myllyjen kylältä, Maatalousopetus Perhossa). Kunniamaininnat saivat lisäksi seuraavat: Reijo Möttönen (Vanhaa yritystoimintaa Perhon Möttösessä), Riitta Poikola (Yhdellä hevosvoimalla) ja edesmennyt Erkki Takanen (Lähiöseppä vauhdissa: Pissapotta, Juttua wanhanajan puintipäivästä, Suutari Eevertin Papuharmaa).

Kahvittelun lomassa kuultiin Möttösen kyläläisten muisteluksia menneiltä vuosikymmeniltä, Perhon asutushistoriasta, suvuista ja henkilöistä, elinkeinoista, tapahtumista ja sattumuksista. Sotiemme veteraani Uuno Möttönen (96 v.) virkeänä ja hyvämuistisena kertoi kylän tapahtumista ja palaili sota-aikoihin. Sisko Erkkilä, illan emäntä, ja Olavi Flink palauttivat mieliin Jylhänjärvellä 22.6.1930 sattuneen järkyttävän lento-onnettomuuden. Kaiken kaikkiaan voitiin todeta, että Möttösen kyläläisillä olisi ainesta runsaan muistitiedon ja taitavien kirjoittajien kautta vaikka oman kyläkirjan kokoamiseen.