Tervahaudasta mustaa kultaa heinäkuussa 2006

Salamajärven kansallispuistossa Huttukankaassa sytytettiin perinteinen tervahauta lauantaina 1.7.2006. Haudan vartiointi ja tervan valutus kesti kuta kuinkin seuraavan viikon. Tervaprojektin alkuunpanijana oli metsähallitus ja puistonhoitaja Reijo Kuosmanen. Puiden pihkominen alkoi vuonna 1997, puut kaadettiin 2000-luvun alussa ja tänä vuonna 2006 oli aika koota pilkkeistä tervahauta. Talkootöihin on osallistunut mm. Yty 2005 Saarijärven seutu -projektilaisia, Humalajoen maamiesseura, metsästysseuroja ja Perhon kotiseutuyhdistys ynnä muita vapaaehtoisia. Hellesää suosi tervanpolttoa ja tervaa kertyi liki 500 litraa.

Samuli Paulaharju kuvaa kirjassaan Suomenselän vieriltä muinaista tervantekoa mielenkiintoisessa artikkelissaan.

Tervahaudasta saadaan tervavettä eli tervankusta, jota ennen käytettiin verkkojen ja nuottien kyllästämiseen, sekä sysimiiluja pajojen ahjojen ja uunien polttoaineeksi. Tervaa keittämällä saatiin pikeä laivojen ja veneiden saumojen tiivistämiseen, sekä pikilankaa nahkojen neulomiseen. Tervasta poltettiin myös kotimustaa eli kimröökiä väriaineeksi. Varsinaista tervaa on käytetty ja käytetään edelleen veneitten tervaamiseen; tuttuja lienevät myös saunan kiukaan löylytipat ja Tervaleijona-pastilli.

Katso kuvia kuvagalleriassa!