Seurojentalot

Perhon työväentalot, urheilutalot, seurojentalot
– alustavaa tietojen koontia

Perhon työväentalon nimeä kantaa nykyään ainoastaan Peltokankaan työväentalo. Hyvä lähdeteos tähän on Peltokankaan kyläyhdistyksen julkaisema Peltokangas, aatteiden kylä 2012. Tapani Elgland: Työväentalo oli kulttuuritalo.

Jängän urheilutalo on aikoinaan ollut työväenhenkinen, saanut avustuksia mm. TUL:lta. Tunnetaan kuitenkin nyt urheilutalon nimellä, pihapiirissä on nurmettunut urheilukenttä. Tarkempia tietoja historiasta outi.levaniemi@gmail.com.

Kirkonkylän nuorisoseuran talo – kuvissa vanhempi rakennus, jonka paikkeille rakennettu myöhempi nykyrakennus, seurojentaloyhdistys Jukola 1960-luvulla. Historiasta tietää pahaiten Olavi Lassila olavi.lassila@gmail.com. Viime vuosina seurojentaloa on remontoitu avustusten ja toiminnan turvin. Talo soveltuu harrastus- ja pitopaikaksi, kokous- ja tanssipaikaksi.

Oksakosken urheilutalo on purettu muutama vuosi sitten. Siitä ja historiasta on muutama sana oheisessa kuvassa. Oli aikoinaan runsaassa tanssi- ja bingo-käytössä. Työväenaatteen talo alkuaan myös. Tontin omistaa perholainen Mestaripurkajat Oy.

Oksakosken urheilutalo. Lähde Kotiseutumme Perhonjokilaakso. Botnia-Foto, 1997.

Möttösen nuoriseuran talo on myös vanhoja kokoontumispaikkoja tansseineen ja bingoineen. tapani.humalajoki@perho.com voisi olla asiantuntija tässä.

Möttösen nuorisoseuran talo

Lähteenä kiinnostuneille voisi mainita teoksen Perhonjokilaakson historia (Heikki Junnila)1987: Nuorisoseurat s. 413-, Työväenyhdistykset s. 445-. Näissä Perhokin lyhyesti mainittu.

Muita työväen/urheilu/seurojentaloja ei tietääkseni ole Perhossa ollut. Uskonnollisilla yhteisöillä on sitten omia rakennuksia kuten Möttösessä rauhanyhdistys ja jehovantodistajien sali.

Mirja Siironen