Toimintakertomus 2022

JÄSENISTÖ

Perhon kotiseutuyhdistyksen kannatusjäsenmaksun suuruus oli 10 €. Maksaneita jäseniä vuoden 2022 lopussa oli 93.

TOIMIHENKILÖT

Johtokunta
Mirja Siironen, puheenjohtaja
Outi Leväniemi, sihteeri / taloudenhoitaja
Sisko Erkkilä
Veli-Matti Kalliokoski
Tuula Kinnunen
Aulis Koivuniemi, varapuheenjohtaja
Olavi Poikola
Tuula Poranen
Pekka Riihimäki

Toiminnantarkastaja
Jorma Koivuniemi

Kesätyöntekijä
Kunnan nuorten kesätyöllistämistuella ei löytynyt Artstudon ja kotiseutumuseon yhteistä työntekijää. Niinpä museo oli auki tarvittaessa johtokunnan jäsenten voimin.

KOKOUKSET

Yhdistyksen kevätkokous pidettiiin maaliskuussa Osuuspankilla ja syyskokous marraskuussa kirjastolla. Vuonna 2022 johtokunta kokoontui neljä kertaa.

VUODEN 2022 TOIMINNASTA

KOTISEUTUMUSEO, KOKKONEVAN TAISTELUN MUISTOMERKIT JA HAUTA PERHOSSA -MUISTOMERKKI

Kotiseutuyhdistys on huolehtinut edellä mainituista muistomerkeistä vierailijoita varten. Kokkonevan Schönemanin muistomerkillä vierailijoita oli 80. Hauta Perhossa muistomerkillä oli kävijöitä 80. Hauta Perhossa -reittiä on raivattu kulkukelpoiseksi ja pidetty valmiutta vierailijoille.

Kotiseutumuseo oli auki heinäkuussa, kävijöitä museolla vuonna 2022 oli 64. Museon laudoitusta korjattiin, museo maalattiin ja pärekatto tarkistettiin kesäkuun alussa. Esinelahjoituksina saatiin Antti Hautalan puuharava kunniakirjoineen, Hautalan valmistamat ”houkutuslinnut”, 1950-luvun ostokortti, hevosen länget ja Marttta-astioitten säilytyslaatikko.

LAHJOITUS Kunnallisneuvos Antti Hietaniemi lahjoitti yhdistykselle arkistoitavaksi 589 väridiaa, joihin on vuoden 1985 paikkeilla kuvattu Perhonjokilaakson Säästöpankin toimesta perholaisia omakotirakennuksia, maatalouskiinteistöjä, yleisiä kiinteistöjä ja pihoja. Aihekategorioissa jaettiin palkintoja. Dioille suunnitellaan jatkokäsittelyä ja -käyttöä.

KOTISEUTULUKEMISTOT

Kotiseutujulkaisuja on ollut myynnissä ST1:llä, kirjastossa ja kunnantoimistossa. Yhdistys on osallistunut Lauri Hietaniemen historiateoksen Otto von Fieandt – Suomen sodan legenda myyntiin maaliskuusta 2022 lähtien. Alkukesästä myyntiin saatiin yhdistyksen seitsemäs lukemisto Tutan tarinat – Kertojamestari Antti Hautala Salamajärveltä muistelee.

TAPAHTUMIA

Johtokunta oli mukana Kokkonevan taistelu -elokuvan suunnitteluryhmässä. Perho-viikon markkinoille osallisuminen peruuntui huonon sään vuoksi. Osallistuttiin joulumarkkinoille Perhon seurojentalolla. Keski-Pohjanmaan siirtolaisuushankkeen parissa on jatkettu.

KOTISEUTUARKISTO

Hyvinvointilautakunnan alainen arkistonhoidon organisointi kuuluu kunnan kulttuuritoimesta vastaavalle henkilölle. Kotiseutuyhdistys muistuttaa ilmoituksissaan järjestöjä, yhdistyksiä ja yksityisiä henkilöitä arkistomateriaalin säilyttämismahdollisuudesta.

AVUSTUKSET

Museovirasto myönsi avustuksen kotiseutumuseon maalaustyöhön. Perhon kunnalta saatiin avustus Tutan tarinoiden toimitustyöhön ja avustus kulttuuritoimintaan.

KOTISIVUT JA TIEDOTUS

Kotiseutuyhdistyksellä on omat kotisivut osoitteessa www.perhonkotiseutuyhdistys.com. Yhdistyksen ilmoituksia on voinut seurata myös kuntatiedotteesta Perholainen.

7. maaliskuuta 2023

Perhon kotiseutuyhdistyksen johtokunnan puolesta