Toimintakertomus 2016

JÄSENISTÖ

Perhon kotiseutuyhdistyksen kannatusjäsenmaksun suuruus oli 10 €. Maksaneita jäseniä vuoden 2016 lopussa oli 75.

TOIMIHENKILÖT

Johtokunta

Mirja Siironen puheenjohtaja

Olavi Poikola sihteeri / taloudenhoitaja

Pekka Flink varapuheenjohtaja

Sisko Erkkilä

Veli-Matti Kalliokoski

Jorma Laajala

Outi Leväniemi

Tarja Pohjonen

Pekka Riihimäki

Toiminnantarkastaja

Jorma Koivuniemi (Olavi Flink)

Kesätyöntekijä

Katri Vainionpää

KOKOUKSET

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin huhtikuussa Kotiseutuarkistolla kirjaston alakerrassa. Yhdistyksen syyskokous pidettiin joulukuussa St1:llä. Vuonna 2016 johtokunta kokoontui viisi kertaa.

VUODEN 2016 TOIMINNASTA

KOTISEUTUMUSEO, KOKKONEVAN TAISTELUN MUISTOMERKIT JA HAUTA PERHOSSA -MUISTOMERKKI; AUTO- JA KONEMUSEON HALLIPAIKKA

Kotiseutuyhdistys on huolehtinut edellä mainituista muistomerkeistä ja tiloista vierailijoita varten.

Kesätyöntekijänä oli Katri Vainionpää kesäkuun puolesta välistä heinäkuun loppuun. Museoa pidettiin auki heinäkuun. Vierailijoita kertyi vuonna 2016 234 (edellinen vuosi 130). Vainionpää on laatinut raportin kesätyöstään. Museoesineet on luetteloitu ja kuvattu Kaarle-tietokantaan. Muutamista esineistämme on koottu lainattavaksi ”matkalaukkumuseo” (säilytys kirjastossa).

Perho on mukana Keski-Pohjanmaan Meidän museo -hankkeessa. Tavoitteena on tehdä museotoimintaa tunnetuksi kaikenikäisille. Museoesineeksemme valitsimme Kurki-lentokoneen kellukkeen ja potkurinlavan palasen onnettomuustarinoineen. Museoiden esineistä kootaan digitaalinen näyttely Suomi100-juhlavuoden merkeissä.

KOTISEUTULUKEMISTOT

Ensimmäistä, kolmatta, neljättä ja viidettä kotiseutulukemistoa on ollut myynnissä ST1:llä, kirjastossa ja kunnantoimistossa. Kirjoituskilpailu vuoden 2016 alusta: aiheena ”Perholaiset rattailla – kaksipyöräisistä nelipyöräisiin” on tuottanut vain kahdeksan tekstiä. Kirjotusten keruuta on päätetty jatkaa vuodelle 2017.

TAPAHTUMIA

Tehtiin kesäretki Evijärven Väinöntalolle. Osallistuttiin ammattiopiston elojuhlille syyskuussa.

KOTISEUTUARKISTO

Vapaa-aikalautakunnan alainen arkistonhoidon organisointi on liitetty kirjastonjohtajan tehtäviin 2013 kunnan hallintosäännössä. Arkiston työntekijänä on tarvittaessa toiminut kirjastoavustaja Anne-Maria Peltola, jolla on hyväksytty arkistokoulutustausta.

AVUSTUKSET

Kesätyöntekijän palkkaukseen saatiin avustusta kunnan nuorten kesätyöllistämistuesta. Kotiseutuyhdistys on hakenut Museovirastolta harkinnanvaraista avustusta vuodelle 2017 museon pärekaton uusimiseen.

KOTISIVUT JA TIEDOTUS

Kotiseutuyhdistyksellä on omat kotisivut osoitteessa www.perhonkotiseutuyhdistys.com . Sieltä löytyy tietoa menneestä ja tulevasta yhdistystoiminnasta.

Yhdistyksen ilmoituksia voi seurata jatkossakin Perhonjokilaakson yhdistyspalstalta ja kuntatiedotteesta Perholainen.

20. maaliskuuta 2017

Perhon kotiseutuyhdistyksen johtokunnan puolesta