Toimintakertomus 2017

JÄSENISTÖ

Perhon kotiseutuyhdistyksen kannatusjäsenmaksun suuruus oli 10 €. Maksaneita jäseniä vuoden 2017 lopussa oli 76.

TOIMIHENKILÖT

Johtokunta

Mirja Siironen puheenjohtaja

Olavi Poikola sihteeri / taloudenhoitaja

Pekka Flink varapuheenjohtaja

Sisko Erkkilä

Veli-Matti Kalliokoski

Tuula Kinnunen

Outi Leväniemi

Tarja Pohjonen

Pekka Riihimäki

Toiminnantarkastaja

Jorma Koivuniemi (Olavi Flink)

Kesätyöntekijä

Elisa Kivelä

KOKOUKSET

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin maaliskuussa seurakunnan Kulmakivellä. Yhdistyksen syyskokous pidettiin lokakuussa Jängän urheilutalolla. Vuonna 2017 johtokunta kokoontui neljä kertaa.

VUODEN 2017 TOIMINNASTA

KOTISEUTUMUSEO, KOKKONEVAN TAISTELUN MUISTOMERKIT JA HAUTA PERHOSSA -MUISTOMERKKI; AUTO- JA KONEMUSEON HALLIPAIKKA

Kotiseutuyhdistys on huolehtinut edellä mainituista muistomerkeistä ja tiloista vierailijoita varten. Kokkonevalla vierailijoita oli 70. Hauta Perhon Hautaperhontietä raivattiin pusikoista.

Kesätyöntekijänä oli Elisa Kivelä kesäkuun puolesta välistä heinäkuun loppuun. Museoa pidettiin auki heinäkuun. Vierailijoita kertyi vuonna 2017 164 (edellinen vuosi 234). Kivelä on laatinut raportin kesätyöstään. Museossa oli esillä heinäkuussa Jorma Pihlin ja Timo Peltosen luontoaiheista Ite-taidetta. Museoesineet on luetteloitu ja kuvattu Kaarle-tietokantaan. Muutamista esineistämme on koottu lainattavaksi ”matkalaukkumuseo” (säilytys kirjastossa/puukoululla).

Perho on mukana Keski-Pohjanmaan Meidän museo -hankkeessa. Tavoitteena oli tehdä museotoimintaa tunnetuksi kaikenikäisille. Museoesineeksemme valitsimme Kurki-lentokoneen kellukkeen ja potkurinlavan palasen onnettomuustarinoineen. Museoiden esineistä on koottu digitaalinen näyttely Suomi100-juhlavuoden merkeissä: https://www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto/30936437602/in/photolist-P8Kk6d.

Hankkeen puitteissa syntyi myös videotallenne, jossa Perhonkin museo on mukana: https://www.youtube.com/watch?v=Bk4S7ahgpNQ&feature=youtu.be

KOTISEUTULUKEMISTOT

Ensimmäistä, kolmatta, neljättä ja viidettä kotiseutulukemistoa on ollut myynnissä ST1:llä, kirjastossa ja kunnantoimistossa. Kirjoituskilpailu vuoden 2016 alusta: aiheena ”Perholaiset rattailla – kaksipyöräisistä nelipyöräisiin” on tuottanut vain kahdeksan tekstiä. Kirjotusten keruuta on päätetty jatkaa edelleen vuodelle 2018.

TAPAHTUMIA

Tehtiin kesäretki Toivosen museoalueelle Kälviälle. Mukana lukiolaisten yritysmessuilla toukokuussa. Osallistuttiin Perho-päivään elokuussa esittelemällä museoa ”presidentti Kekkoselle” seurueineen.

KOTISEUTUARKISTO

Vapaa-aikalautakunnan alainen arkistonhoidon organisointi on liitetty kirjastonjohtajan tehtäviin 2013 kunnan hallintosäännössä. Arkiston työntekijänä on tarvittaessa toiminut kirjastoavustaja Anne-Maria Peltola, jolla on hyväksytty arkistokoulutustausta.

AVUSTUKSET

Kesätyöntekijän palkkaukseen saatiin avustusta kunnan nuorten kesätyöllistämistuesta. Kotiseutuyhdistys sai Museovirastolta harkinnanvaraista avustusta vuodelle 2017 museon pärekaton uusimiseen. Sopivaa työntekijää katto-projektiin ei löytynyt. Anottiin ja saatiin jatkoaikaa avustuksen käyttöön vuoden 2018 loppuun saakka. LC Perho myönsi myös avustusta katontekoon.

KOTISIVUT JA TIEDOTUS

Kotiseutuyhdistyksellä on omat kotisivut osoitteessa www.perhonkotiseutuyhdistys.com . Sieltä löytyy tietoa menneestä ja tulevasta yhdistystoiminnasta. Yhdistyksen ilmoituksia voi seurata jatkossakin Perhonjokilaakson yhdistyspalstalta ja kuntatiedotteesta Perholainen.

20. maaliskuuta 2018

Perhon kotiseutuyhdistyksen johtokunnan puolesta