Toimintakertomus 2018

JÄSENISTÖ

Perhon kotiseutuyhdistyksen kannatusjäsenmaksun suuruus oli 10 €. Maksaneita jäseniä vuoden 2018 lopussa oli 83.

TOIMIHENKILÖT

Johtokunta
Mirja Siironen, puheenjohtaja
Olavi Poikola, sihteeri / taloudenhoitaja
Pekka Flink, varapuheenjohtaja
Sisko Erkkilä
Veli-Matti Kalliokoski
Tuula Kinnunen
Outi Leväniemi
Tuula Poranen
Pekka Riihimäki

Toiminnantarkastaja
Jorma Koivuniemi (Olavi Flink)

Kesätyöntekijä
– ei ollut

KOKOUKSET

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin huhtikuussa kirkonkylän vanhalla kansakoululla. Yhdistyksen syyskokous pidettiin marraskuussa Perhon ammattiopistolla. Vuonna 2018 johtokunta kokoontui viisi kertaa.

VUODEN 2018 TOIMINNASTA

KOTISEUTUMUSEO, KOKKONEVAN TAISTELUN MUISTOMERKIT JA HAUTA PERHOSSA -MUISTOMERKKI; AUTO- JA KONEMUSEON HALLIPAIKKA

Kotiseutuyhdistys on huolehtinut edellä mainituista muistomerkeistä vierailijoita varten. Kokkonevan Schönemanin muistomerkillä vierailijoita oli 209. Hauta Perhossa -muistomerkillä on ollut kävijöitä.

Auto- ja konemuseon hallipaikka ei ole ollut käytettävissä hallin katon romahdettua ja omistussuhteen muututtua. Esineet sieltä ovat kunnan varastotilassa.

Kotiseutumuseon pärekatto uusittiin elokuussa 2018. Museoa pidettiin auki heinäkuussa sunnuntaisin johtokunnan voimin. Vierailijoita oli 106 (edellinen vuosi 164).

KOTISEUTULUKEMISTOT

Loppuja kotiseutulukemistoja on ollut myynnissä ST1:llä, kirjastossa ja kunnantoimistossa. Kirjoitustapahtumalla ”Perholaiset rattailla – kaksipyöräisistä nelipyöräisiin” on kerätty tekstejä seuraavaa kirjaa varten. Toimitustyö ajoittuu vuodelle 2019.

TAPAHTUMIA

Tehtiin kesäretki Taide Vionojalle Ullavaan. Osallistuttiin Perho-päivään siten, että pärekaton rakentajat Seppo Kalliokoski ja Reijo Huusko olivat museolla paikalla vastaamassa kiinnostuneiden kysymyksiin.

KOTISEUTUARKISTO

Sivistys- ja vapaa-ajan lautakunnan alainen arkistonhoidon organisointi on liitetty kirjastonjohtajan tehtäviin 2013 kunnan hallintosäännössä. Arkiston työntekijänä on tarvittaessa toiminut kirjastoavustaja, jolla on hyväksytty arkistokoulutustausta.

AVUSTUKSET

Kotiseutuyhdistys sai Museovirastolta harkinnanvaraista avustusta vuodelle 2017 museon pärekaton uusimiseen. Sopivaa työntekijää katto-projektiin ei tuolloin löytynyt. Anottiin ja saatiin jatkoaikaa avustuksen käyttöön vuoden 2018 loppuun saakka.

KOTISIVUT JA TIEDOTUS

Kotiseutuyhdistyksellä on omat kotisivut osoitteessa www.perhonkotiseutuyhdistys.com. Kotisivuja on alettu uudistaa WordPress-pohjalle. Yhdistyksen ilmoituksia on voinut seurata kotisivujen lisäksi Perhonjokilaakson yhdistyspalstalta ja kuntatiedotteesta Perholainen.

20. maaliskuuta 2019

Perhon kotiseutuyhdistyksen johtokunnan puolesta